علمی-پزشکی
یزدفردا "دکتر احمد مختاری حسن آباد :چینیان باستان 12 محور اصلی را، 12 مرکز فرماندهی امپراطوری بدن میدانستند که هر یک بر بخشی از بدن و شخصیت انسان نظارت می کند و به وجود او در جهان هدف می بخشد. علاوه بر این، تمام مراکز با اتکا به یکدیگر، کل وجود انسان را به تکاپو و زندگی وا می دارد.
 قلب: قلب سلطان بدن است. علاوه بر حکمرانی بر کل بدن، برای قلمرو فضای کافی به وجود می آورد تا به بهترین شکل عمل کند. مانند هر حکومت دیگر، ضعف سلطان، ضعف قلمرو او است و قلب ضعیف موجب عدم کارکرد صحیح اندامها و روان خواهد شد.
 روده کوچک: روده کوچک جدا کننده مواد پاک از ناپاک است. چه این ناپاکی از غذا باشد و چه از شنیدن اخبار ناخوشایند. هنگام سردرگمی، این بخش به کمک ما می آید و آنچه ناپاک و نامناسب است را به روده بزرگ میراند.
 مثانه: محور مثانه جایی است که انرژیهای حیاتی برای مواقع ضروری ذخیره می شوند. این محور است که به ما قدرت پافشاری بر نظریات را می دهد و کمک میکند تا از انرژی چی استفاده کنیم.
 کلیه: کلیه مرکز اراده و تصمیم گیری است. این بخش وجود ما مانند آب است پ. زمانی که طغیان می کند هر چه بر سر راهش است با خود می برد و هنگامی که آرام است می تواند کوهی را فرسوده کند. زمانی که این محور صدمه دیده باشد، قدرت انجام هیچ کاری را نداریم.
 محافظ قلب (پریکارد): این محور مانند سربازی است که در دفاع از حاکم ایستاده، این محور ما را از صدمات ناشی از شوک و ضربه های بدنی حفظ میکند. زمانی که محافظ قلب بیمار باشد، هر چیز موجب رنجش و صدمه دیدن ما میشود. اگر انسان مضطربی هستید، به خاطر ضعف این محور است.
 گرم کننده سه گانه: این محور، دمای قسمتهای اصلی بدن را متعادل و میزان تندی احساسات را کنترل میکند. محور گرم کننده، بر سردی و گرمی تنفس شخص و قابلیت او در تبادل گرما (احساس) تاثیر میگذارد.
 کیسه صفرا: این محور، حاکم بر قدرت قضاوت و تشخیص است و به انسان کمک میکند تا تصویر قابل انعطاف و امید بخشی از آینده داشته باشد. اگر شخصی در تصور آینده مشکل داشته یا انعطاف ناپذیر و متحجر باشد، ممکن است در این محور دچار مشکل باشد.
 کبد: این محور، محور برنامه ریزی و عمل است و مانند فرمانده سپاه عمل میکند، از محور کیسه صفرا دستور میگیرد و دیدگاههای آن را با برنامه ریزی صحیح به عمل عمل می رساند. اگر شما مدام در حال نقشه کشیدن باشید و هرگز به آن عمل نمیکنید، در محور کبد دچار مشکل هستید.
 ریه: ریه ها گیرندگان انرژی خالص «چی» هستند. این محور راه ارتباطی انسان با پاکی ها، آسمانها و روحانیت است. این محور به ما در درک و احترام به وجود خودمان، دیگران و جهان خارج کمک میکند.
 روده بزرگ: این بخش، در واقع بر روند خروج مواد زائد از بدن، ذهن و روح فرماندهی میکند. زمانیکه روده کوچک مواد پاک و ناپاک را جدا میکند، روده بزرگ بر خروج ناخالصیها از بدن نظارت میکند تا جایی برای ورود خوراک مادی و معنوی باز شود. این محور بر قابلیت ذهنی رهایی از ناخواسته ها تاثیر میگذارد.
 معده: معده منبع جذب بدن است. این قابلیت ممکن است برای جذب انرژی خالص از مواد غذایی یا کسب اطلاعات باشد یا اینکه به ما در هضم رویدادها کمک کند. این محور بر قدرت انسان در تغذیه وجود خودش و دیگران و همچنین توانایی داشتن حس سیری و رضایت نظارت میکند.
 طحال: طحال مرکز حمل و نقل و پخش است. طحال مواد غذایی و نوشیدنیها را تغییر میدهد و مواد لازم برای هر بخش را جدا میکند تا به محل مناسب آنها برساند. این روند برای تغذیه «چی» و ساخته شدن خون ضروری است. قدرت تفکر، تحصیل، تمرکز و به خاطر سپردن؛ در این محور وجود دارند(1)
(1):fadack.com
یزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا